Program
Poznaj szczegółowy program naszych zjazdów
W świat magii Scrum’a wprowadzą Cię doświadczeni, certyfikowani trenerzy Scrum.org i Kanban University oraz osoby, które na co dzień pełnią rolę Scrum Mastera, Product Ownera, menedżera czy dewelopera.
Nasza czarodziejska kadra oferuje Ci solidną dawkę wiedzy, konkretne narzędzia i rozwiązania, które na pewno okażą się pomocne w codziennej pracy.
Dodatkowo zapewniamy przygotowanie do uzyskania certyfikacji z dwóch szkoleń akredytowanych Scrum.org (PSM i PSMII) i jednego Kanban University (Kanban System Design).
Moduł 1: Wspieranie Zespołu
1Inauguracja 24.11.2022Spotkanie integracyjne ma na celu bliższe poznanie się uczestników, co pozwoli na lepszą
współpracę już podczas pierwszego zjazdu
W ramach zjazdu uczestnicy nauczą się podstaw psychologii komunikacji oraz zdobędą praktyczne umiejętności pracy z ludźmi, m.in. pracy na potrzebach i projekcjach.
Zakres:
- Sytuacje trudne w relacjach z innymi
- Jak unikać nieporozumień i niedomówień w komunikacji
- Jak dobrze słuchać i docierać do rzeczywistych potrzeb i interesów drugiej osoby
- Informacja zwrotna jako wielofunkcyjne narzędzie pozwalające na usprawnienie współpracy, wzmacnianie i chwalenie, egzekwowanie i korygowanie:
- Dlaczego trudno jest dawać trudny feedback – opory nadawcy
- Reakcje ludzi na trudny feedback – jak sobie z nimi radzić
- Komunikat ja versus komunikat ty
- Bariery komunikacyjne podczas dawania feedbacku
- Model FUKO – opłacalny sposób na przekazywanie krytycznej i wzmacniającej informacji zwrotnej
- Potrzeba budowania gruntu pod trudną informację zwrotną – ujawnianie intencji i ludzkiej twarzy
- Trening w zakresie dawania wzmacniającej i korygującej informacji zwrotnej
- Jak umawiać się na współpracę z zespołem
Przykładowe zadanie wdrożeniowe: obserwacja i udoskonalanie swojego sposobu komunikacji w pracy oraz wspólna analiza w parach lub trójkach.
Dwa spotkania z mentorami pomiędzy zjazdami.
APS jest znany ze swojego uderzeniowego wpływu, jaki ma na uczestników, którzy dostają zadanie pozwalające im odkryć ich własne nawyki, często nieuświadomione. A te zwykle bardzo różnią się od tego, jak chcemy działać. Odkrywając nawyki i skłonności, uczestnicy doświadczają tego, jak pracują ich zespoły i będą w stanie zrozumieć, jak należy postępować w sytuacji fundamentalnej zmiany sposobu pracy. Dodatkowo proces Scrumowy wyłania się z potrzeb i dzięki temu pojawia się głębokie zrozumienie, kiedy i dlaczego jest potrzebny. Po tym zjeździe uczestnicy będą mogli otrzymać certyfikat Professional Scrum Master I (po zdaniu egzaminu PSM I).
Przykładowe zadanie wdrożeniowe: badanie mitów na temat Scruma w swoim zespole i jego otoczeniu oraz opracowanie planu ich zmiany lub obserwacja zwinności w swoim otoczeniu.
Dwa spotkania z mentorami pomiędzy zjazdami.
W ramach warsztatów uczestnicy poznają i przećwiczą model pracy z konfliktem, który umożliwia zrozumienie sytuacji oraz pozwala na przejście od wzajemnych oskarżeń i wzajemnego obwiniania do wspólnego poszukiwania akceptowalnych rozwiązań.
Zakres:
- Główne założenia w konflikcie
- Narzędzia analizy sytuacji konfliktowych (dynamika i źródła konfliktu)
- Rola osoby trzeciej w konflikcie
- Zasady mediacji
- Schemat rozmowy mediacyjnej
- Postawa mediatora, jako jedno z narzędzi pracy z konfliktem
- Techniki pracy pozwalające przejść od wzajemnych zarzutów do budowania wzajemnego zrozumienia
- Metody pracy nad rozwiązaniami uwzględniające potrzeby wszystkich stron konfliktu
Przykładowe zadania wdrożeniowe: analiza przypadku pod kątem dynamiki i źródeł konfliktu, ćwiczenie wybranych narzędzi mediacyjnych oraz scenka mediacyjna, pozwalająca sprawdzić się w roli mediatora.
Dwa spotkania z mentorami pomiędzy zjazdami.
Dzień 1 pozwoli uczestnikom poznać sposoby budowania samoorganizującego się zespołu, oraz zrozumieć granice autonomii. Pokażemy i przećwiczymy typowe narzędzia używane przez Scrum Mastera do budowania zespołu i codziennej pracy nad zespołowością. Rozwiejemy też kilka mitów z tym związanych.
Zakres:
- Ramy samoorganizacji
- Transparencja pracy z zespołem
- Dynamika i fazy rozwoju zespołu
- Techniki budowania zespołu
- Rola Scrum Mastera w budowaniu zespołu
Dzień 2 jest skupiony na poznaniu i przećwiczeniu dwóch narzędzi Scrum Mastera – coachingu i mentoringu oraz zrozumieniu różnic pomiędzy nimi. Uczestnicy zdobędą umiejętność stosowania podstawowych technik coachingu i mentoringu.
Zakres:
- Czym jest, a czym nie jest coaching?
- Głównie założenia i filary coachingu
- Krótka demonstracja pracy coachingowej
- Pojęcie „różnorodności map”
- Od problemy do celu – technika prowadzenia rozmów coachingowych
- Pytania w coachingu – główna metodologia pracy
- Jak mogę korzystać z tej metody w roli Scrum Mastera?
- Coaching w organizacjach – coachingowy styl przywódczy
- Jak Mentoring różni się od coachingu?
- Dlaczego mentoring jest tak popularny w organizacjach?
- W jakich obszarach mogę być mentorem?
- 5 metod wykorzystywanych w pracy mentora
- Model uczenia się dorosłych; transfer wiedzy i umiejętności
- Demonstracja sesji mentoringu
- Ćwiczenia praktyczne – prowadzenie rozmowy mentoringowej
- Kiedy stosować coaching, a kiedy mentoring?
Przykładowe zadania wdrożeniowe: przykładowe zadanie wdrożeniowe: przygotowanie i przeprowadzenie sesji mentoringowej w parach, przygotowanie raportu i omówienie go na superwizji w ramach mentoringu grupowego.
Dwa spotkania z mentorami pomiędzy zjazdami (w tym jedno superwizyjne).
Rozpoczniemy pracę nad zadaniem przekrojowym, która będzie kontynuowana przez następne zjazdy. Pozwoli ono uczestnikom doświadczyć pracy w zespole i zwiększyć zrozumienie problemów, z jakimi borykają się zespoły. Zadanie będzie częściowo techniczne, ale dopasowane do możliwości osób, które nie mają żadnego doświadczenia. Jego celem jest praktyczne, a nie teoretyczne
zrozumienie zagadnień, takich jak DoD, łączenie kodu czy wypracowanie wspólnych standardów. Zadanie będzie wykonywane z wykorzystaniem skalowanego Scruma.
Uczestnicy poznają podstawowe pojęcia techniczne oraz zrozumieją proces wytwarzania oprogramowania. Zjazd koncentruje się na zrozumieniu podstawowych zagadnień związanych z developmentem. Pokazane będą narzędzia do długofalowej pracy nad poprawą jakości, takie jak retrospektywa oparta o dane czy plan rozwoju Definicji Ukończenia (DoD).
Zakres:
- Odpowiedzialność zespołu deweloperskiego
- Pipeline deweloperski
- Transparencja procesu wytwarzania
- Inspekcja i adaptacja procesu (cykl Deminga)
- Standard jako konieczność do uzyskiwania poprawy
- Definicja Ukończenia (DoD)
- Praca z zadaniami niewykonanymi w sprincie
- Definition of Ready
- Review kodu
- Rola architekta, eksperta
Przykładowe zadanie wdrożeniowe: w tej edycji praca przekrojowa będzie polegała na przygotowaniu serwisu internetowego, poświęconego facylitacji, czyli narzędziu pracy Scrum Mastera. Zadaniem uczestników będzie przygotowanie pierwszej wersji produktu.
Dwa spotkania z mentorami pomiędzy zjazdami oraz udział w retrospektywie.
Szkolenie Kanban System Design obejmuje zakres wiedzy potrzebny do sprawnego zarządzania pracą projektową, produktową lub usługową z wykorzystaniem Metody Kanban. Pozwala uzyskać lepszą orientację zespołu na klienta, zaangażować i umocować jego członków do podejmowania lepszych decyzji, wdrożyć pomocne metryki.
Zakres:
- Wizualizacja różnych typów pracy, czy usług
- Praktyczna nauka projektowania tablic i elementów pracy w systemie Kanban
- Metody radzenia sobie z wielozadaniowością i zakłóceniami w pracy (limity WIP)
- Zrozumienie korzyści płynących z użycia systemów ciągnionych (pull)
- Zrozumienie potrzeb wprowadzenia klas usług i płynące z nich korzyści
- Umiejętność wprowadzenie i wykorzystania metryk Kanban
- Praktyczna wiedza, jak zapewnić ciągły przepływ pracy i wartości (flow)
Przykładowe zadanie wdrożeniowe: zaprojektowanie, używanie i udoskonalanie przepływu pracy w oparciu o metryki. Uczestnicy zastosują zdobytą wiedzę do swojego przepływu pracy nad zadaniem przekrojowym.
Dwa spotkania z mentorami pomiędzy zjazdami oraz udział w retrospektywie.
Moduł 2: Wspieranie Product Ownera
8Praca z produktem 28-29.04.2023W czasie zjazdu uczestnicy przejdą pełen cykl życia produktu, od zdefiniowania jego wizji, poprzez określenie hipotez biznesowych do stworzenia backlogu. Uczestnicy poznają sposoby wspierania
Product Ownera i interesariuszy w maksymalizowaniu wartości produktu. Całość pracy odbywa się na zadaniu przekrojowym.
Zakres:
- Wizja produktu
- Tworzenie i weryfikacja modelu biznesowego
- Modele finansowania rozwoju produktu
- Zwrot z inwestycji
- Protopersony i persony
- Design Thinking
- Praca z interesariuszami za pomocą gier i metod warsztatowych
- Przegląd metod priorytetyzacji backlogu
- Zarządzanie backlogiem
- Proces odkrywania wymagań (zróżnicowanie refinementów w zależności od celu)
- Doprecyzowywanie reguł biznesowych (event storming)
Przykładowe zadanie wdrożeniowe: przygotowanie scenariuszy warsztatów pozwalających wypracować poznane zagadnienia i opublikowanie ich w ramach pracy przekrojowej.
Dwa spotkania z mentorami pomiędzy zjazdami oraz udział w retrospektywie.
Uczestnicy przećwiczą sposoby szacowania i planowania prac w różnych realiach oraz poznają sposoby minimalizacji ryzyka biznesowego i technicznego. Druga część zjazdu poświęcona będzie dzieleniu i doprecyzowywaniu wymagań oraz dopasowaniu strategii dostarczania wartości w sprintach do potrzeb klienta. Całość pracy odbywa się na zadaniu przekrojowym.
Zakres:
- Kiedy podejście zwinne się sprawdza
- Minimalizacja ryzyka biznesowego i technicznego
- MVP i tworzenie roadmapy produktu
- Sposoby dzielenia wymagań
- User Story Mapping i cele sprintu
- Granulacja backlogu
- Kryteria akceptacji
- DoD i kryteria akceptacji dla różnych elementów backlogu (user stories, błąd)
- Różne sposoby estymacji (story pointy, MD, dni idealne, #noestimates)
- Planowanie długoterminowe z elementami analizy statystycznej
Przykładowe zadanie wdrożeniowe: przygotowanie scenariuszy warsztatów obejmujących poznane zagadnienia i opublikowanie ich w ramach pracy przekrojowej.
Dwa spotkania z mentorami pomiędzy zjazdami oraz udział w retrospektywie.
W czasie zjazdu uczestnicy poznają pojęcia i podejścia, które są niezbędne do pracy z technologią. Omawiane będą typowe problemy (kod spaghetti, brak testów, późne łączenie kodu, niska jakość kodu), z którymi spotykają się Scrum Masterzy. Ten zjazd to powrót do technicznych korzeni Agile, a zrozumienie problemów, z jakimi borykają się inżynierowie, pozwoli lepiej wspierać ich w znajdowaniu rozwiązań.
Zakres:
- Wyłaniająca się architektura
- Wymagania biznesowe a wymagania techniczne
- Continuous integration i podejścia do gałęzi kodu
- Modele wdrożeń
- Rodzaje testów i strategie testowania
- Wbudowywanie jakości w proces wytwarzania
- Czytelność kodu (SOLID, clean code, wzorce projektowe, testy jednostkowe) na przykładach
- Powstawanie i strategie spłacania długu technicznego
- Monolity, mikroserwisy – wady, zalety i strategie wydzielania
- Praktyki inżynierskie (pair i mob programming, TDD)
Przykładowe zadanie wdrożeniowe: obserwacja i analiza problemów zespołu oraz przygotowanie planu ich usunięcia. Przygotowanie i opublikowanie w ramach zadania przekrojowego scenariuszy warsztatów poświęconych wizualizacji i zebraniu danych, budowaniu zrozumienia technicznych problemów przez biznes, wypracowywaniu możliwych rozwiązań.
Dwa spotkania z mentorami pomiędzy zjazdami oraz udział w retrospektywie.
Moduł 3: Wspieranie Organizacji
11Kultura organizacyjna 07-08.07.2023W czasie zjazdu uczestnicy zrozumieją różnice pomiędzy różnymi kulturami organizacyjnymi i nauczą się najbardziej efektywnych sposobów pracy z każdą z nich. Poznają i przećwiczą narzędzia
pozwalające pracować jako lider zmiany, zarówno z różnymi grupami pracowników, jak i z kadrą zarządczą.
Zakres:
- Klasyczne podejścia do zarządzania organizacją
- Rodzaje kultur organizacyjnych
- Diagnoza swoich predyspozycji do pracy z różnymi typami organizacji
- Dobieranie metod pracy w zależności od kultury organizacyjnej
- Język biznesu, czyli jak rozmawiać z menedżerami ich językiem
- Budowanie kultury feedbacku
- Praca z oporem
- Organizacje scrummasterskie i wsparcie w zmianie
- Scrum Master jako agent zmiany
Przykładowe zadanie wdrożeniowe: zbadanie kultury organizacyjnej w swojej firmie i zaproponowanie najlepszego sposobu pracy z taką organizacją. Przygotowanie scenariuszy warsztatów budowania społeczności scurm masterskiej lub deweloperskiej oraz retrospektywy społeczności w sytuacji kryzysu. Opublikowanie ich w ramach zadania przekrojowego.
Dwa spotkania z mentorami pomiędzy zjazdami oraz udział w retrospektywie.
Uczestnicy zapoznają się z różnymi sposobami przeprowadzania transformacji oraz poznają narzędzia, które będą mogli wykorzystać w swojej pracy. W ramach zjazdu będą pokazane case study z konkretnych organizacji, pozwalające lepiej zrozumieć długofalowe skutki pewnych decyzji.
Zakres:
- Powody przeprowadzania transformacji, w tym transformacji cyfrowej
- Sposoby przeprowadzania transformacji
- Diagnoza organizacji (w tym case study)
- Mierzenie organizacji – Evidence Based Management i OKR
- Case study udanej i nieudanej transformacji
Przykładowe zadanie wdrożeniowe: zaproponowanie metryk do pracy ze swoją organizacją oraz narzędzi, które pozwolą zbudować wspólne zrozumienie celu transformacji. Przygotowanie scenariuszy warsztatów wypracowujących miary lub OKR. Opublikowanie ich w ramach zadania przekrojowego.
Dwa spotkania z mentorami pomiędzy zjazdami oraz udział w retrospektywie.
Celem zjazdu będzie zapoznanie uczestników z największymi ryzykami skalowania i pokazanie sposobów na zwiększenie sukcesu dużych organizacji. Omówione zostaną trzy najbardziej popularne podejścia do skalowania, wraz z najbardziej użytecznymi narzędziami proponowanymi przez każde z nich.
Zakres:
- Korzyści i konsekwencje skalowania
- Nexus
- Praca na zależnościach pomiędzy zespołami
- Co zrobić, kiedy wszystko się wali? Reakcja w sytuacjach krytycznych.
- Large Scale Scrum (LeSS)
- Definiowanie produktów
- Zmiany struktury organizacji
- Zespoły komponentowe i feature teams
- Teoria kolejek, czyli zrozumienie typowych problemów dużych organizacji
- System thinking
- Tzw. model Spotify
- Case study nieudanego skalowania i działań naprawczych
Przykładowe zadanie wdrożeniowe:diagnoza problemów ze skalowaniem w swojej organizacji oraz zaproponowanie zmian koniecznych do ich rozwiązania. Przygotowanie scenariuszy warsztatów Value Stream Mappingu i jednego z narzędzi do analizy problemów (Casual Loop Diagram lub A3) i opublikowanie ich w ramach pracy przekrojowej.
Dwa spotkania z mentorami pomiędzy zjazdami oraz udział w retrospektywie.
PSM II to szkolenie pozwalające na pogłębioną wymianę wiedzy i doświadczeń między Scrum Masterami. Na to szkolenie zapraszamy również osoby spoza szkoły, aby mogli rozszerzyć swoje horyzonty jeszcze bardziej. Po tym zjeździe uczestnicy będą mogli otrzymać certyfikat Professional Scrum Master II (po zdaniu egzaminu PSM II) bezpłatnie oraz zniżkę na egzamin PSM III.
Dwa spotkania z mentorami po zjeździe oraz spotkanie z użytkownikami produktu stworzonego w ramach zadania przekrojowego.
Oficjalne zakończenie szkoły z wręczeniem dyplomów. Graduacja to także okazja do spędzenia wspólnego czasu na żywo 🙂